Múzeumpedagógiai órák - rendhagyó történelem órák

A múzeumpedagógia segítségével a hozzánk látogatók csoportos foglalkozások során, játékos formában kerülnek kapcsolatba kiállításainkkal és a múzeummal. A múzeumpedagógiai foglalkozás az igényektől függően magába foglal tárlatvezetést, ismeretterjesztő előadást, interaktív tanórát és számítógépes játékot. A foglalkozások jellegét, formáját és mélységét a tanulók életkori sajátosságai és előképzettségük határozza meg.
A foglalkozások célja, hogy kézzelfoghatóvá, élményszerűvé tegyék az iskolákban tanultakat. Ezzel együtt a diákok elsajátítják azokat a készségeket és kompetenciákat, amelyek lehetővé teszik, hogy kiállításainkat akár most, vagy majdan felnőttként önállóan élvezzék és megértsék.

A trianoni békediktátum története: Interaktív foglalkozás a Trianon Múzeumban.
A foglalkozás részei:
A Trianon Múzeum által készített kisfilm, Peti utazásai Nagy Magyarországon megtekintése.
Előadás, mely magába foglalja Trianon előzményeit, a diktátum aláírását és következményeit, az irredenta harcokat, az ellenálló városok és katonák történeteit, valamint a visszacsatolás eseményeit
Játékos feladatok megoldása, a tanultak elmélyítésére
A foglalkozás időtartama: 45 perc
A múzeumpedagógiai foglalkozást 15 fő fölötti létszám esetén, két csoportra bontva tudjuk megtartani. Ebben az esetben, míg az egyik csoport tárlatvezetésen vesz részt, amely a Trianon Múzeum 22 kiállításának megtekintését, valamint játékos feladatokat tartalmaz, addig a másik csoport a választott foglalkozáson vesz részt. Így a múzeumpedagógiai foglalkozás időtartama 2*45 perc.
A Trianon Múzeumhoz kapcsolódó témakörök nem mutathatók be mindössze 20 percben, ezért ajánljuk tematikus óráinkat:

-"Utazások a Kárpát-medencében": Interaktív földrajzóra a múzeum által kiadott „Kárpát-medence útikönyv” és „A Kárpát-medence turisztikai útvonalai” térkép alapján.
Ajánlott életkor: 10-18 év.
Földrajzóránk keretén belül bemutatásra kerül öt nagy régiónk, ráadásként pedig Fiume és az un. Tengermellék. A tematikus fejezetek pedig igyekeznek kedvet csinálni a természeti, történelmi, vallási, művészeti értékek, emlékek, intézmények személyes felkereséséhez. A borvidékek, kávéházak, éttermek, fürdők, fesztiválok felsorolása mind a „változatosság gyönyörködtet” cicerói elv jegyében fogant. Kiadványaink átláthatóak, logikus szerkesztésűek, mentesek a hosszú „száraz” leírásoktól. Ezek után már bárki képes egy izgalmas egyedi útvonalat összeállítani akár egy vaktérképen is…

- „Nem! Nem! Soha!”: Történelem óra 
Ajánlott életkor: 8-18 év
PowerPoint vetítéssel egybekötött történelem óránkon a diákok,  láthatnak jó néhány egyszerű, de a korszakban meghatározó taneszközt, amik szervesen hozzátartoztak felmenőink diákkorának napi rutinjához. Eközben betekintést nyerhetnek egy korabeli tanóra- esetünkben magyar történelem óra- kereteibe és választ kaphatnak olyan kérdésekre, hogy hány napból állt egy iskolai hét, hogyan jutalmaztak és fegyelmeztek a tanítók és milyen lehetőségei voltak az elemi iskolát elhagyóknak.

A tematikus órákat főleg azoknak a csoportoknak ajánljuk, akik többször is ellátogatnak a múzeumba és meghallgatják mind az öt előadást. Ugyanakkor ajánljuk külön-külön is, az iskolai tanórák kiegészítésére.

Címkék: